Відповідно до Митного кодексу України митний режим вільної митної зони (ВМЗ) – це митний режим, відповідно до якого іноземні товари ввозяться на територію ВМЗ та вивозяться з цієї території за межі митної території України із звільненням від оподаткування митними платежами та без застосування заходів нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності.
Поняття ВМЗ визначено й Міжнародною конвенцією про спрощення і гармонізацію митних процедур, до якої Україна приєдналася у 2006 році.
Вільні митні зони можуть бути трьох типів:
комерційного (для зберігання, доробки товарів без обмеження строків перебування товарів);
сервісного (для будівництва, обслуговування, модернізації та ремонту авіаційного, водного транспорту);
промислового (для виробництва товарів, призначених для експорту).
Основною метою створення ВМЗ є сприяння суб'єктам господарювання у здійсненні ними зовнішньоекономічної діяльності, спрямованої, перш за все, на експорт товарів, робіт і послуг.
Відкриття ВМЗ комерційного та сервісного типів здійснюється відповідно до положень Митного кодексу.
Відкриття ВМЗ промислового типу передбачає необхідність прийняття відповідного закону. При цьому основною вимогою є те, що відкриття таких зон може бути лише в межах спеціальних економічних зон.
Митний режим ВМЗ промислового типу через високий рівень його державного регулювання і складність застосування, повної залежності його використання від одноосібних рішень митних органів в Україні не застосовувався.
Також, в Україні відсутні вільні митні зони сервісного типу.
Водночас, за суттю виробничих операцій і загальними рисами функціонування вільні митні зони промислового і сервісного типів є подібними.
Станом на грудень 2021 року в Україні відкрито та функціонує лише 2 вільні митні зони комерційного типу.
Разом із цим, однією із стратегічних цілей за напрямом 10 "Промисловість" Національної економічної стратегії на період до 2030 року, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 03.03.2021 № 2021, визначено забезпечення інтеграції українського промислового сектору до глобальних ланцюгів вартості, створення умов для розширення експорту промислової продукції.
Одним із шляхів досягнення цієї стратегічної цілі, зокрема, визначено "Посилення експортної підтримки", а серед її завдань – розгляд створення спеціальних експортних зон.
Крім того, пунктом 21.2 розділу 3 "Стратегічний курс у сфері економічної безпеки" Стратегії економічної безпеки України на період до 2025 року, затвердженій Указом Президента України від 11.08.2021 № 347/2021, серед завдань у сфері виробничої безпеки визначено, зокрема:
пріоритетний розвиток промисловості на основі розширення внутрішнього і зовнішніх ринків збуту промислової продукції, виробленої в Україні, підвищення її конкурентоспроможності;
відновлення потенціалу високотехнологічних видів економічної діяльності у промисловості (виробництво повітряних і космічних літальних апаратів, супутнього устаткування) та послідовне його нарощування;
зниження регуляторного навантаження.
Враховуючи викладене, питання спрощення, дерегуляції та уніфікації вільних митних зон сервісного і промислового типів, а також забезпечення гарантій з боку держави щодо сталості їх функціонування шляхом запровадження відповідних механізмів регулювання їх діяльності, може бути одним із шляхів досягнення зазначених цілей.
Сприятимуть вирішенню проблеми спрощення, дерегуляції та уніфікації митного режиму вільної митної зони сервісного і промислового типів вжиття таких заходів, як:
забезпечення єдиного визначення на рівні законодавства поняття "вільна зона" в контексті чинних міжнародних договорів України;
уніфікація та спрощення процедур відкриття й забезпечення функціонування вільних митних зон сервісного і промислового типів;
регулювання питання створення та функціонування вільних митних зон переважно на рівні законодавчих норм (Митний кодекс України), а не підзаконних актів;
забезпечення декларативного принципу застосування (за умови дотримання вимог законодавства) митного режиму ВМЗ;
забезпечення прогнозованості та сталості, в тому числі шляхом передбачення виключних випадків щодо закриття та припинення функціонування вільних митних зон (на підставі рішення утримувача або законного рішення суду), а також щодо можливого втручання в їх функціонування з боку державних органів.
Вважаємо, що реалізація відповідних законодавчих змін забезпечить можливість відкриття та функціонування вільних митних зон в інтересах зовнішньоекономічної діяльності суб'єктів господарювання із дотриманням інтересів держави, та значно спростить процедури, які стосуються відкриття, функціонування та припинення функціонування, закриття вільних митних зон.
Таким чином буде створено сприятливі умови для активізації ділової та інвестиційної діяльності в Україні, її інтеграції у світові ланцюги доданої вартості.